Två gånger om året står man inför däckbyte* när man går från sommardäck till vinterdäck eller tvärtom. Många väljer att lämna in till en verkstad, men med rätt verktyg och vår enkla guide med steg för steg så går det att byta däck själv.
*korrekt term är kanske snarare hjulbyte, men vi väljer att kalla det däckbyte eftersom det är vad de allra flesta associerar det med.
Verktyg för däckbyte
För att kunna byta däck så behöver du en del verktyg. De flesta finns som del av din utrustning i bilen för att kunna hantera en punktering och byte till reservdäck, men det underlättar att ha bättre utrustning för att få till det korrekt på ett smidigt sätt. Tänk också på att du kan spara rätt många hundralappar per år på att göra det själv, så att investera i bra verktyg tjänar du in rätt fort!
Vad du behöver för att byta däck
Några saker är nödvändiga för att du ska kunna byta däck själv. Förutom själva däcken som du ska byta till så är det framförallt dessa saker du behöver ha på plats innan du börjar:
- Domkraft
- Fälgkors eller mutterdragare
- Hylsor
Andra verktyg och utrustning som underlättar
Utöver det allra nödvändigaste så finns det såklart också ett antal saker som underlättar arbetet och underhållet av bilen, och samtidigt gör att man minskar risken för att skada sig. Den följande utrustningen är alltså bra att ha, men inte nödvändig.
- Stålborste
- Handskar
- Smörjmedel (kopparpasta)
- Momentnyckel
- Tryckluft
- Pallbock
- Momentnyckel
Steg för steg guide för hur du byter däck
Här är vår enkla guide med stegen för att byta däck. Viktigast att komma ihåg är att ta det försiktigt och inte stressa (säkerheten ska alltid komma först) så är du osäker kontrollera en extra gång eller lämna in bilen hos en däckverkstad. Du kan enkelt hitta mekaniker på mekare.se om du vill slippa besväret.
1. Kontrollera däcken som ska sättas på
Kontrollera skicket och mönsterdjupet: Börja med att ta fram däcken som ska sättas på och kontrollera skicket. Mönsterdjupet är viktigast att kontrollera (sommardäck minst 1,6mm och vinterdäck minst 3mm) såväl som ev. sprickor. Är det vinterdäck så bör du även se över statusen på ev. dubbar.
Se över lufttrycket: Även lufttrycket kan vara bra att kontrollera redan innan så du vet om det är något däck som bör pumpas eller bytas av den anledningen. Däcken ska bara ha tappat lite i tryck, och isåfall är det bäst att fylla på redan innan du byter dem.
Placera däcken på rätt plats: Placera sedan ut däcken såsom de ska sitta på bilen så att riktningen är korrekt (kontrollera pilarna på däcket) och att du har rätt däck framtill och baktill. De bästa däcken ska placeras bak för att ge bästa säkerhet och kontroll, såvida du inte har olika storlekar (dimension) på däcken.

2. Säkra upp bilen och lossa lätt på däcken
Ställ bilen: Parkera bilen på en plan och säker yta där du har plats att byta. Dra åt handbromsen och parkeringsläge så bilen inte kan rulla, och säkra sedan upp med en kloss eller större sten bakom däcken på bilen.
Lossa lätt på bultar: Lossa sedan lätt på bultarna på hjulen medan bilen fortfarande står på marken så att de är lättare att få av senare. Ett halv varv räcker så du vet att de går att ta skruva loss.

3. Lyft bilen med domkraften
Använd domkraft: Nu är det dags att lyfta bilen med hjälp av domkraften. Vid varje hjul så finns det en markering var du ska placera domkraften för att kunna lyfta den. Bottenplattan är förstärkt på dessa ställen så ställer du den fel kan bilen skadas av vikten. Om du inte hittar markeringen så står det i bilens manual var du ska placera den. Bilen behöver inte lyftas jättehögt utan bara så du kommer åt och smidigt kan ta av och sätta på hjulet.
4. Ta av däcken från bilen
Dra nu loss alla muttrar/bultar så att däcket är loss. Var försiktig så du inte skadar muttrarna, så använd inte ett elverktyg om du inte vet vad du gör.
Ta sedan av hjulet från bilen och var beredd på att det väger en hel del så du inte tappar det på foten.
Passa på att kontrollera bromsbeläggen när hjulet är av och rengör ev. smuts och rost. Du kan också smörja lätt på de delar som behöver.

5. Montera de nya däcken
Placera nu på det nya däcket som ska monteras. Kontrollera så riktningen är korrekt och att det kommer på som det ska. Därefter kan du skruva på bultarna/muttrarna tills det tar emot, inte mer än så.

6. Kontrollera däckens lufttryck och efterdra muttrar
När du bytt alla däck och bilen står på marken igen så kan du dra åt muttrarna korsvis så att det sitter som de ska. Bäst är att kontrollera med en momentnyckel så du kan se hur hårt de är dragna.
Kontrollera nu också lufttrycket så att det stämmer med instruktionsboken och däckens egenskaper. Efter att du kört 5-10 mil så kan du upprepa proceduren så att bultarna sitter som de ska och lufttrycket håller sig.
De avtagna däcken kan du passa på att tvätta och förbereda för vinterförvaringen. Bästa sättet att förvara dem på är torrt, mörkt och svalt och du kan antingen stapla dem eller placera dem stående.
Vanliga fel och tips när du byter själv
- Rätt däck på rätt plats med rätt riktning: Kontrollera så att däcken hamnar på rätt ställe och åt rätt håll.
- Ha rätt verktyg: Var inte snål och skaffa halvdana verktyg eller byt utan att ha tillgång till allt du behöver. Hellre något som underlättar än att spara in och skada sig.
- Var ute i god tid: Att byta i sista minuten är stressigt och gör att man lättare missar något. Var ute i god tid så hinner du skaffa rätt utrustning eller be om hjälp om något krånglar.
- Kontrollera efteråt: Testkör bilen och efterdra samt kontrollera igen efter att du kört några mil, så vet du att allt stämmer och att du inte missat något.
Fördelar med att byta däck själv
Det finns många fördelar med att byta däck själv. Den vanligaste är att man sparar pengar eftersom ett däckbyte lätt går på tusen kronor och man behöver göra det två gånger per år. Det tar dessutom ändå tid eftersom du måste åka till däckverkstaden och få byt däck. En annan fördel är att man lär sig hur man byter däck så om man skulle få punktering också är van vid att byta till ett reservdäck.
Det som talar emot är för de flesta kunskapsbrist och att man inte vill ta risken av att något går fel.
Andra vanliga frågor vid däckbyte
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna kring däckbyte:
Vilka däck ska sitta var?
Bästa däcken ska sitta bak för bäst säkerhet, såtillvida du inte har olika dimension på fram- och backhjul.
Hur vet man vilket håll däcken ska sitta på?
Det finns pilar på däcken som indikerar rotationsriktningen.
Vad kostar ett däckbyte?
Att lämna in för däckbyte hos en verkstad skiljer rätt mycket i pris, men räkna med 1000 kr i genomsnitt. Därtill har du ev. däckförvaring.
Hur lång tid tar det att byta däck själv?
Det beror helt på hur erfaren du är, men räkna med 1-2 timmar om du inte stöter på problem.